Alcools, pel públic que estima la paraula

De festivals n’hi ha molts, però n’hi ha molt pocs que siguin excepcionals, singulars. Aquesta excepcionalitat té molt a veure amb els orígens, la dedicació i l’amor a la matèria de que són objecte per part dels seus promotors. L’origen del Festival Alcools és modest com només ho pot ser un cicle dedicat a la poesia, però també ambiciós. És una obvietat que l’escriptor, poeta i periodista mallorquí Andreu Gomila estima la paraula, ho confirma una lectura atenta dels seus reculls de poemes i novel·les, i és aquest amor a la paraula que m’atreviria a dir que constitueix el motor principal del festival que va impulsar l’any 2015, l’Alcools, amb el subtítol Poesia en escena. Enguany arriba a la quarta edició, consolidat a la Sala Beckett de Barcelona, després dels inicis a La Seca-Espai Brossa.

Festival Alcools. Barba Corsini / Consell de Mallorca

Festival Alcools. Barba Corsini / Consell de Mallorca

Recer dels grans poetes d’avui

La proposta Maleïts poetes, promoguda el 2014 a La Seca per Gomila, amb la veu de l’actriu Sílvia Bel, és el punt de partida d’aquest Alcools. Va ser la primera prova de la fórmula, que durant els tres darrers anys s’ha anat modelant i ha donat pas a espectacles de diferent format i característiques. De propostes, en una època de plenitud de la poesia catalana contemporània com la que vivim, en que conviuen diverses generacions de poetes, no en manquen.  L’objectiu del festival Alcools, en paraules de Gomila, és “portar la poesia contemporània a escena, aixecar espectacles poètics d’alt nivell i posar de manifest el bon moment de la poesia catalana actual, a banda d’estrènyer els lligams entre el món de la poesia, la música i el teatre”. Aquesta combinació de llenguatges artístics, posant la poesia sobre l’escenari, és possiblement el major encert del cicle, perquè va aconseguir l’acceptació del públic des de la seva primera edició. La fórmula, doncs, funciona i el públic interessat per la poesia s’eixampla quan descobreix que és possible que aquesta transcendeixi els faristols, bars, pubs i locals polivalents de centres cívics. I sobretot quan descobreix l’atractiva nòmina de poetes catalans contemporanis.

Aquests darrers quatre anys, el cartell de l’Alcools –títol manllevat de l’obra homònima d’Apollinaire- ha inclòs figures –alguns d’ells diverses vegades- com Josep Pedrals, Enric Casasses, Joan Margarit, el mateix Gomila i Llucia Ramis, Feliu Formosa, Sebastià Alzamora, Martí Sales i Núria Martínez Vernis, Teresa Colom, David Castillo, Eduard Escoffet, Marta Pessarrodona, Biel Mesquida o Jaume C. Pons Alorda. A més, també s’han programat propostes escèniques construïdes a partir de l’obra de figures com Ausiàs March o Albert Balasch (recitat per Oriol Genís); Mario Gas recitant versos de poetes catalans contemporanis vius o Mireia Vidal-Conte, Marc Romera i Odile Arqué recitant versos dels millors poetes internacionals des de començament del segle XX.

El trasllat a la Beckett, camí de la consolidació

El trasllat a la Sala Beckett des de l’any passat ha estat un pas més envers la definitiva consolidació del festival, que ha anat ampliant la nòmina de suports en què hi figuren la Fundació Carulla, la UOC, l’Ajuntament de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat, la Institució de les Lletres Catalanes i l’Institut d’Estudis Baleàrics. L’organització va a càrrec de la mateixa sala, mentre que la direcció continua essent d’Andreu Gomila.

La programació d’aquest any s’obre amb l’espectacle poètico-musical Vladivostok, de Maria Cabrera i Irene Fontdevila (dimarts 6 de març); continuarà amb Barba Corsini, el nou projecte d’exploració de la veu i l’electrònica del poeta Eduard Escoffet i el músic Pope (dimarts 13 de març); Miquel de Palol, un dels grans poetes catalans dels darrers 30 anys, farà tàndem amb Silvie Rothkovic a Alguns paisatges (dimarts 20 de març); a Barcinada 2018 David Castillo i Blanca Llum Vidal connectaran el segle XX amb els segles d’or de la poesia catalana medieval través de la col·lecció de l’editorial Barcino dedicada a la literatura dels segles XIII, XIV i XV (dimarts 3 d’abril); Dolors Miquel es basarà en el seu darrer recull, El guant de plàstic rosa (Edicions 62), per presentar la seva proposta conjuntament amb el multiinstrumentista Jordi Busquets (dimarts 10 d’abril); també posarà en escena la seva darrera proposta, el poema narratiu La cremallera, Martí Sales (divendres 20, dissabte 21 i diumenge 22 d’abril) i tancaran el cicle Ponç Pons, autor de Nura, i el músic Guiem Soldevila, que ha musicat l’obra (dimarts 24 d’abril).

Dani Chicano
Periodista / Director de la revista Proscenium

Imatges: Barba Corsini / Consell de Mallorca

VOLS RENOVAR EL TEU WEB?