El Teatre Lliure de Barcelona presentarà, del 22 de maig al 9 de juny, una experiència innovadora en el món de les arts escèniques, una sèrie teatral titulada Dolors
La idea és original de l’actriu i productora gironina Meritxell Yanes, que va proposar a Marilia Samper i Cristina Clemente fer aquesta sèrie teatral, és a dir, un espectacle dividit en capítols i produït com si fos una sèrie televisiva, a partir del que s’anomena ‘la bíblia’, que no és més que l’estructura de la sèrie i una descripció del que hi passarà capítol per capítol. A partir de la bíblia s’escriuen els texts de cada capítol. En aquest cas han anat a càrrec de Clemente, Sergi Belbel i Eulàlia Carrillo, que va substituir a Samper, quan aquesta va fer un pas enrere, una vegada iniciat el camí de la proposta. Tot i això, Samper continua vinculada al projecte.
La sèrie es divideix en sis capítols -cada autor n’escriu dos- i es tracta d’un espectacle en clau de comèdia. A grans trets, la sèrie explica les facècies que succeeixen a una inventora, la Lola, a la seva amiga i companya de pis, la Miranda (Meritxell Yanes i Gemma Martínez) i al Nil (Enric Cambray). La Lola inventa una màquina que elimina els dolors que provoca la menstruació i, amb la seva amiga Miranda, miren de comercialitzar-la, però la seva condició de dones fa que al món de les start-up i l’emprenedoria no les prenguin seriosament, és per això que contacten amb el Nil, que és qui posarà la cara i la imatge del producte davant als inversors i financers. Òbviament, la sèrie conté determinades reivindicacions feministes, però el seu objectiu principal és entretenir el públic amb una bona comèdia.
L’operació és arriscada, perquè pel públic representa una certa obligació, si és que vol seguir tota la trama, d’anar tres vegades al teatre –un dia a la setmana-, durant tres setmanes, a raó de dos capítols per sessió, o fer una mena d’integral de tots els capítols que està programada pel darrer dia, el 9 de juny. El Teatre Lliure s’arrisca i posa sobre la taula el 80% de la producció, mentre que MeriYanes Produccions hi posa el 20% restant, amb la idea que la producció es pugui veure en altres localitats i espais de Catalunya, que ja s’han mostrat interessats en acollir-la.
Un llenguatge eminentment audiovisual
Dolors, pel fet d’haver estat concebuda com una sèrie, malgrat que teatral, tindrà un format en que les referències principals són les sèries televisives, de manera que el llenguatge serà molt audiovisual. Fins i tot els capítols del 2 al 6 contenen un petit resum, escenificat, del capítol anterior. En aquest sentit, els tres dramaturgs que hi ha al darrere tenen experiència en la creació de guions per a sèries. La darrera mostra d’això és la sèrie Si no t’hagués conegut, ideada i escrita per Belbel, que signarà la direcció de la sèrie juntament amb Clemente. La cohesió de l’equip també està assegurada, ja que la mateixa Cristina Clemente és una alumna avantatjada de Belbel, i ha treballat amb Meri Yanes -és l’autora del text- en una de les seves produccions més exitoses, Ventura, que hores d’ara, l’actriu gironina i l’actor David Planas encara representen a Can Pagans de Celrà. D’altra banda, Marilia Samper va ser la còmplice de Yanes en un altre espectacle tan commovedor com interessant titulat Kilòmetres, que es basava en fets reals succeïts en el si de la família de l’actriu.
Intentant innovar, les xarxes socials també seran molt vives en aquest cas, especialment Twitter, amb el perfil @dolorslaserie, que interactuarà amb l’audiència i servirà com a eina de promoció per intentar dur Dolors a tants espais del país com sigui possible. Tots els factors sembla que són a lloc. Intèrprets competents i dramaturgs i directors amb solvència i ofici, en un dels teatres importants del país, que és al darrera de la producció. Una experiència que pot ser molt interessant i entretinguda, que al mateix temps pot atraure al teatre el públic de les sèries televisives. Sigui com sigui, benvingudes les noves experiències!
Dani Chicano
Director de la revista Proscenium