Teatre Akadèmia, 5 anys de temporada, 10 anys treballant

L’any 2007 la delegació a Catalunya de la Fundació Nando i Elsa Peretti, per decisió expressa de la seva presidenta, va impulsar el projecte de constitució del Teatre Akadèmia a Barcelona.

Representació d'Oklahoma

Foto: Sergi Garriga Riu

El projecte tenia com a propòsit bastir un centre de producció i exhibició d’espectacles, que es convertís en un espai de trobada, reflexió i debat, en el qual actors i actrius professionals disposessin d’un espai d’assaig, recerca i creació. Peretti va posar en mans de l’actriu, productora, directora i pedagoga Mercè Managuerra la direcció d’aquest espai, una tasca que ha desenvolupat fins aquest any, en què el Teatre Akadèmia afronta la seva cinquena temporada estable. Guido Torlonia ha substituït Managuerra en la direcció artística. Fins ara, han passat o bé han sortit de la sala barcelonina espectacles de gran qualitat com El Drac d’or (Teatre Invisible), dirigida per l’enyorat Moisès Maicas; La farsa de Walworth (La Planeta), sota la direcció de Pere Puig; Ciara, que David Harrower va escriure pensant en Àngels Bassas, qui la va interpretar; Yerma, sota la direcció de Marc Chornet, un dels directors habituals de la sala Com us plagui o (Al vostre gust) i Romeu i Julieta, dues peces dirigides per l’actor i director britànic Dugald Bruce-Lockhart (Shakespeare Royal Company, National Theatre, The Propeller), un creador associat a la sala així com Konrad Zschiedrich.

Una cinquena temporada centrada en el teatre de la paraula i autors universals

Una escena de la representació d'Oklahoma

Foto: Sergi Garriga Riu

La programació de la cinquena temporada del Teatre Akadèmia segueix les línies anunciades en el moment fundacional, centrant-se en el teatre de la paraula i autors universals, en què la reflexió i el debat són els eixos principals. És per això que la temporada ha començat amb un dels plats forts, la companyia Dei Furbi que dirigeix Gemma Bertran i que presenta Oklahoma fins el 15 d’octubre. Es va poder veure al Grec, però la sala ha recuperat aquest espectacle muntat a partir de textos de Kafka, Lewis Carroll, Pirandello i Calderón de la Barca. Es tracta d’una reflexió sobre la professió que posen en escena tres intèrprets excepcionals, d’una gran solvència tant en l’aspecte textual com el musical, com són Toni Viñals, Robert González i Anna Alborch.

Un monòleg d’Isabella Rosellini

Seguint el fil dels autors universals, a l’Akadèmia també s’hi podran veure espectacles sobre texts de Marguerite Duras (Yes, potser), Lorca (Yerma), Ibsen (Espectres) o Ingmar Bergman (Sis escenes d’un matrimoni). Un dels punts àlgids de la temporada seran, sense dubte, les funcions que oferirà l’actriu Isabella Rosellini del monòleg inspirat en el món animal Link Link Circus –del 14 al 25 de març- que s’estrenarà a la sala barcelonina, sota la direcció de Guido Torlonia. Els aficionats ja frisem.

Dani Chicano
Periodista / Director de la revista Proscenium